Thursday, April 28, 2011

Maths susah?

Pagi tadi paper Maths untuk budak2 sem2 dan sem 3 yang saya ajar. Nampak sebelum masuk exam hall muka masing-masing cuak. Masing-masing takut. Tengok budak2 mcam tu, saya pulak lebih rasa cuak. Aik, takkan la budak-budak ni tak boleh jawab exam nanti padahal semua tips dah bagi. Tutorial dah berhelai-helai... Dengan latihannya lagi... Patutnya takde masalah la kan? Kalau ada pun, mungkin minimum sangat. Kenapa pulak masing-masing nampak mcm tak konfiden. Untuk Sem 2 bukannya bnyk sgt topik yang keluar untuk exam final ni; Differentation dan Integration je. Sem 3, 4 topik mudah; Random variables, Special Discrete / Continuous Probability, Hypohesis Testing dan Correlatin & Regression.

Kadang-kadang terfikir, susah benar nak buang mentaliti pelajar yang sering menganggap Matematik adalah matapelajaran yang susah. Sebenarnya tak susah pun. Kalau hari-hari buat latihan, pasti petik jari je. Matematik tidak perlu hafal cuma perlu tau konsep. Nak tau konsep kena banyak buat latihan. Itu saja kuncinya. Masalahnya pelajar malas nak buat latihan. Bila buat, tak boleh jawab terus give up. Tutup buku. Takde langsung usaha untuk terus mencari jawapan hingga berjaya..

Saya sering ingatkan pelajar anggap Matematik itu mcam 'puzzle'. Bila ia jadi satu puzzle, Matematik akan lebih menarik. Kita akan cuba berusaha untuk menyelesaikan puzzle tersebut. Masalahnya pulak, pelajar sekarang kurang berminat dengan 'puzzle' atau perkara2 yang perlu mereka fikir dengan lebih kreatif dan kritis. Mereka lebih banyak bergantung pada guru dan lebih suka menerima apa yang diajar tanpa tahu bagaimana mengangaplikasiakannnya. Ini menyebabkan pelajar suka cari jalan mudah dengan menghafal dan bukannya memahami. Matematik bukanlah satu matapelajaran hafalan!

Sering saya ingatkan pelajar, Matematik bukanlah satu matapelajaran yang susah. Kehidupan kita sehari-hari pun banyak menggunakan aplikasi Matematik samada secara langsung atau tidak langsung. Tetapi, ada pelajar yang bertanya ketika saya mengajar tajuk Integration. "Cikgu, apa perlunya kita belajar Integration, kalau kita setakat nak jual sayur kat pasar? Bukan guna pun!" Erm.. terpempam saya dengan soalan itu. Sape nak jawab ye?

No comments:

Post a Comment

Pukul Berapa Dah?