Saturday, July 23, 2011

Buku Program

Lega...lega akhirnya berlalu sudah majlis penyampaian sijil Pra U. Sejak 2 minggu lepas, hati tak tenang selagi majlis tidak berakhir. Banyak kerja yang perlu dilakukan. Memegang jawatankuasa buku program bukanlah suatu kerja yang mudah walaupun ada yang menganggap tugas ini mudah. Mencari bahan, menaip, menyusun atur dan yang paling sukar adalah membuat design muka depan. Berapi gak otak memikirkan idea. Itu belum lagi bab-bab mengedit dan mencetak. Kadang-kadang buku program dah siap cetak pun masih ada yang perlu dperbaiki atau diubah di saat-saat akhir. Terpaksalah ubah jugak demi memenuhi permintaan bos2... Apa nak buat kita kuli kenalah akur kan...

Selalunya kerja membuat buku program akan dibuat di rumah. Kadang-kadang terpaksa berjaga lewat malam sampai ke pagi. Orang bukan tau. Pergi kerja tak sempat nak buat semua tu. Nak mengajar lagi. Nak buat soalan lagi. Nak tanda tutorial budak lagi... memang tak dan. Agaknya tu sebab orang nampak buat buku program ni macam mudah sebab nampak relax.. Tapi di sebalik tu hanya Allah yang tahu.
Tapi, part yang paling best ialah bila dah siap, ramai yang memuji buku program cantik dan menarik  Masa tu hilang segala penat lelah.  Puas hati sangat-sangat. Pada sape-sape yang kata kerja buat buku program ni mudah, anda try la terima tugas ni dan cuba buat... anda akan tau. Walau apapun pada saya walaupun tugas ini sukar ianya sangat menyeronokkan. Ia membuatkan saya jadi lebih kreatif dan berfikiran jauh. Apa yang lebih penting ia mengajar saya erti sabar... Selagi saya mampu memerah idea, saya akan teruskan menghasilkan buku program walaupun ilmu dalam bidang ini tak seberapa kalau dibanding dengan pereka grafik handalan... Almaklumlah saya ni hanya seorang guru biasa.

No comments:

Post a Comment

Pukul Berapa Dah?