Friday, July 29, 2011

Iri Hati @ Dengki

Salam Jumaat... Kalau ikutkan hari-hari Jumaat ni malas nak citer pasal perkara-perkara negatif ni tapi itulah sebagai pengajaran dan tauladan kenalah juga membebel sikit tentang sikap manusia yang sangat dibenci ni iaitu iri hati atau merangkap dengki.
Saya pun tak fahamlah kenapa manusia ni mudah benar nak rasa dengki dengan kelebihan, kejayaan atau rezki orang lain. Walhal, diri sendiri tu dah cukup hebat dah dan dah ada apa yang orang lain ada. Apa lagi entah yang dia nak?
Kat tempat kerja ni pun adalah beberapa orang yang saya kenal cepat sangat nak rasa iri hati. Tak boleh langsung tengok orang senang. Pastu mulalah berdengki. Mulalah mengutuk sana sini menjaja cerita buruk pasal orang lepas tu mengangkat diri sendiri. Eeee..meluat sungguh orang macam ni! Yang tak dapat nak terima ni orang yang kuat berdengki ni bukannya setakat muda belia lagi dah umur nak separuh abad pun ada. Taubat-taubatlah wahai si pengdengki ni. Moga Allah berikan hidayah dan petunjuk kepada mereka-mereka ini. Amin.
Masalahnya, orang yang pendengki ni bukan sedar pun diri dia dah berdengki dengan orang. Agak-agak kalian lah, kalau kalian ni berdengki dengan orang, kalian sedar tak yang kalian ni ada rasa dengki. Agak-gaknya tak kan? Orang yang jahat tak sedar dia jahat melainkan bila dia dah diturunkan bala atau musibah kan? Barulah nak muhasabah diri. Barulah menyesal... Itulah sikap manusia. Apa boleh buat, doakanlah jelah mereka ni berubah. Dan, pada diri kita sendiri, muhasabah diri, ada tak kita rasa iri hati atau dengki kat orang? Kalau iri hati membawa diri kita berubah kepada arah kebaikan tak mengapalah tapi kalau iri hati menyebabkan kita terpaksa memikul bebanan dosa minta jauhkanlah...nauzubillahiminzalik!

Dipetik dari seorang sahabat...


“Janganlah kalian saling membenci, janganlah kalian saling mendengki, janganlah kalian saling membelakangi (saling berpaling), dan janganlah kalian saling memutuskan. Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara.” (H.R. Muttafaq ‘alaih)

Hadis ini diriwayatkan Imam al-Bukhari dalam “Al Adab” dan Muslim dalam “Al Birr”. Lebih khusus tentang larangan dengki disebutkan oleh Rasulullah saw. dalam hadis lain:

“Hindarilah dengki karena dengki itu memakan (menghancurkan) kebaikan sebagaimana api memakan (menghancurkan) kayu bakar.” (H.R Abu Dawud).

Dengki didefiniskan oleh para ulama sebagai:
“Mengangankan hilangnya kenikamatan dari pemiliknya, baik kenikmatan (yang berhubungan dengan) agama maupun dunia.”

Dari definisi di atas kita dapat memahami bahwa iri dengki tidak hanya menyangkut capaian-capaian yang bersifat duniawi, seperti rumah dan kendaraan, melainkan juga menyangkut capaian-capaian di lingkup keagamaan, misalnya dakwah. Ini juga berarti bahwa penyakit dengki bukan hanya menjangkiti kalangan awam. Iri dengki itu ternyata dapat menjalar dan menjangkiti kalangan yang dikategorikan berilmu, pejuang, dan da’i.

No comments:

Post a Comment

Pukul Berapa Dah?