Sunday, July 24, 2011

Memasak Hujung Minggu

Bangun pagi perut rasa lapar... Nak makan, nasik lauk semua masih belum masak lagi. Dah tengahari pun memang waktu lunch dah ni. Mak takde pergi makan kenduri. Mesti perut mak pun dah kenyang makan best kat rumah kenduri. Adik pulak tengah dok menonton rancangan Melodi. Rancagan fofular setiap Ahad. Ada roti canai sejuk atas meja tapi tak menarik minat saya untuk makan.
Tengok dapur masih belum berasap. Apa nak masak ni? Arghhhh.... bila fikir pasal memasak ni rasa malas teramat. Kalaulah kat rumah ni tinggal saya seorang je dah lama dah saya start kereta pi kedai mana-mana tapau lauk dan nasik. Tapi memandangkan banyak perut nak isi terpaksalah batal niat tu. Terpaksalah memasak jugak. Lagipun En suami yang masih berdengkur tu tentu nak makan nanti.
Dengan perasaan yang malas saya bangun pi tinjau peti ais tengok apa yang ada. Ada  ikan, ayam dan daging sikit. Nak masak apa yer? Sayur pulak... kobis, kacang panjang, tomato, peria katak dan nenas. Tengok bahan-bahan tu semua lagilah bertambah rasa malasnya. Semuanya nak kena siang dan potong dulu. Banyak kerja nak buat. Fikir-fikir punya fikir saya dapat satu idea. Jeng..jeng.. jeng.. Saya ambik ikan, daging dan ayam yang keras tu terus rendam nak bagi lembut sikit. Pastu ambik kacang panjang patah-patahkan. Tomato saya belah enam. Kupas bawang merah dan bawang putih pastu tumbuk... Ikan, ayam dan daging yang dah rendam tadi saya siang dengan pantas. Lebih kurang sejam kemudian, tadaaaa.... Siaplah dua jenis lauk yang simple tapi sedap... Cer tengok hasil masakan saya. Nampak sedap tak? Nyum..nyum... Jemput makan...
Ikan Goreng Kemalasan
Paprik Campur Berat Tulang

No comments:

Post a Comment

Pukul Berapa Dah?