Saturday, December 1, 2012

JOURNEY 2: HSG

Alhamdulillah tanggal 26 Nov pukul 3.30 petang akhirnya saya selamat menjalani ujian HSG.
Sebelum melaluinya, seriously saya memang sangat- sangat takut. Pelbagai pengalaman mengerikan yang saya baca. Ada yang kata sakitnya10 kali lebih sakit dari senggugut, ada yang kata sakit sampai berguling-guling malah ada yang kata sakitnya macam kena tikam... Adushh...ngerinya..
Pun begitu saya kuat juga semangat untuk meneruskan ujian HSG. Dalam hati cuma fikir belum ada yang sampai pengsan semasa menjalani ujian ini dan pastinya sakit bersalin akan lebih sakit lagi. Saya hanya serahkan semuaNya kepada Allah swt moga saya selamat menjalaninya tanpa sebarang masalah.
Ok balik semula kepada cerita saya tadi. Bila sampai saja di Columbia Asia saya terus mendaftar dan kemudiannya nurse membawa saya ke bilik radiologist. Sambil tu dalam hati tak putus-putus berdoa, berselawat dan berzikir agar dipermudahkan semuanya. Semasa menunggu nurse tiba- tiba memberitahu doktor yang akan menjalankan ujian itu adalah lelaki. Terkejut juga pada mulanya kerana saya menyangkakan Dr Norshida yang akan melakukan ujian itu. Nurse memberi peluang saya untuk memilih samada meneruskan atau membatalkan ujian itu dan membuat ujian itu di hospital lain. Selepas berbincang dengan suami, suami meminta saya memembuat ujian itu di tempat lain saja yang ada doktor wanita. Saya serba salah. Jika saya batalkan bermakna saya terpaksa menunggu lagi bulan depan dan sengsara saya takkan habis. Untuk meneruskan pula saya tak sanggup doktor lelaki yang melakukannya. Saya cuba bertanya nurse adakah Dr Norshida memang tak boleh menjalankan prosedur itu ke atas saya.  Mungkin kesian dengan saya, nurse itu memberitahu dia akan cuba bertanya kepada Dr Norshida. Saya berdoa moga Dr Norshida dapat membantu saya sekurang-kurangnya dia dapat bersama semasa prosedur itu dijalankan pun sudah cukup baik.
Alhamdulillah... Akhirnya Dr Norshida bersetuju membantu walaupun dia kelihatan agak sibuk dan tergesa-gesa. Saya memohon maaf kepada Dr Norshida kerana menyusahkannya pada hari itu namun, Dr Norshida masih lagi boleh tersenyum kerana dia turut memahami kenapa saya memerlukannya.
Maka, prosedure pun bermula walaupun agak lewat sedikit. Saya diarahkan berbaring di atas katil besi dan menunggu lebih kurang 15 minit sebelum Dr Norshida datang. Saat mendebarkan bermula. Saya daiarahkan oleh Dr norshida mengangkang seperti ingin bersalin. Dia mengeluarkan peralatan-peralatannya. Dalam keadaan berbaring itu saya tidak dapat memerhatikan dengan jelas apakah peralatan-peralatan itu dan saya pun tak ingin sangat tahu kerana saya sangat takut pada ketika itu. Saya cuba  bersalawat dan berzikir. Saya berdoa agar prosedur itu berjalan dengan mudah.
Dr. Norshida memberi isyarat dia akan mula memasukkan alat-alatannya ke dalam anu saya. Ketika dia memasukkan peralatan-peralatan itu saya tidaklah merasa sakit cuma kurang selesa tetapi sangat terkawal. Kemudian bermulalah cecair kontras atau dye dimasukkan pula. Saat itu saya mula merasakan ketegangan di ari-ari dan ketika cecair itu mengalir kesakitan bertambah kuat. Dr. Norshida menenangkan saya. Saya tidak pernah merasakan senggugut ketika period dan saya tertanya-tanya beginikah rasanya sakit senggugut? Yang peliknya gambar x-ray tidak berada di bilik itu sebaliknya di bilik sebelah jadi saya tidak dapat melihat bagaimana aliran dye itu ke dalam rahim saya. Apabila cecair dimasukkan nurse terpaksa berlari keluar melihat hasil x-ray dan kembali masuk ke bilik. Nurse memberitahu dye itu tidak mengalir sepenuhnya. Dr. Norshida membuat percubaan kali kedua. Saya terpaksa menahan sakit sekali lagi. Nurse kembali berlari keluar. Kali ini seorang radiologist lelaki membuka pintu dan berkata sesuatu kepada Dr. Norshida di balik pintu. Sepertinya ada masalah lagi. Dia mengarahkan Dr Norshida membentulkan cara kendaliannya. Mungkin radiologist itu yang sepatutnya melakukan prosedur itu ke atas saya kerana nampaknya seperti dia pakar apabila memberikan arahan kepada Dr. Norshida. Saya sangat risau adakah rahim saya yang bermasalah ataupun kendalian Dr Norshida yang tidak betul. Dr Norshida mencuba lagi untuk kali ketiga. Saya berdebar-debar dan berdoa agar dipermudahkan kali ini. Ketika dye itu dimasukkan untuk kali ketiga saya merasa sakit yang lebih kuat dari percubaan pertama dan kedua sehingga saya terpaksa memegang peha saya dalam keadaan menggigil. Saya memberitahu doktor yang saya merasa sangat sakit. Seperti ingin meletup rasanya. Dr. Norshida menenangkan saya. Radiologist lelaki itu muncul lagi dan memberitahu 'oklah cukuplah sampai situ'. Saya tertanya-tanya apakah maksudnya. Adakah memang ada 'something wrong' dan tak boleh buat apa-apa lagi atau semuanya ok.
Selesai sahaja prosedur itu dijalankan Dr Norshida membekalkan ubat tahan sakit dan antibiotik. Katanya sakit akan berulang dalam beberapa jam akan datang. Keputusan HSG hari itu saya tidak ketahui lagi kerana Dr Norshida akan berbincang mengenainya pada temujanji akan datang pada 8 Disember nanti. Diharap keputusannya nanti berbaloi dengan rasa sakit yang saya alami. Moga tiada saluran yang tersumbat. Amin...
Alhamdulillah... selepas pulang saya langsung tidak merasai sakit malah ubat tahan sakit yang dibekalkan tidak saya makan langsung kecuali antibiotik yang wajib dihabiskan. Pendarahan pun tidak banyak dan berakhir selepas 4 hari. Sekarang ni berdebar menunggu keputusannya pula...

2 comments:

Pukul Berapa Dah?